Spelinspektionen satsar på en ny kampanj för att få fler casino spelare att känna till Spelpaus systemet och hur detta system fungerar.
Kampanjen är framtagen av bolaget Blomquist Communication i samarbete med spelinspektionen.
Sedan lanseringen av spelpaus systemet av spelinspektionen förra året så har över 50 000 svenska casino spelare registrerat sig på spelpaus och stängt av sig från spel från svenska casinon. Nu vill spelinspektionen få fler spelare att känna till deras tjänst.
’’Efter cirka ett år så kände hälften av spelarna till spelpaus. Det är mycket bra men inte tillräckligt bra, säger kommunikationschefen Anders Sims’’
Kampanjen bygger på visuella bilder, video och text reklam som riktar in sig mot svenska spelare.
Man kan lugnt och enkelt säga att denna kampanj kommer få fler spelare att stänga av sig från spel på svenska casinon, men samtidigt kommer detta leda till stora förluster i skatter för svenska staten. Så fort spelarna som nyligen stängt av sig, vill börja spela igen, och kan inte göra detta pga spelpaus, så kommer dom söka efter en casino utan licens i Sverige och registrera sig där istället.