Den svenska online casino tillsynsmyndigheten, Spelinspektionen, har godkänt många nya B2B licenser till olika spelutvecklare.
B2B-licenser kommer nu att krävas för alla B2B verksamheter som vill fortsätta erbjuda sina tjänster genom casino operatörer i Sverige. Detta nya krav, som antogs av den svenska riksdagen i november, syftar till att begränsa tillväxten av casinon utan spelpaus och utan licens.
Bland leverantörerna som fått sina licenser beviljade av Spelinspektionen finner vi bland annat Thunderkick, Play'n Go samt även MGA i Malta.
Med dessa nya tillägg finns det nu totalt 32 leverantörer som nu får fortsätta sina verksamheter som är riktade mot svenska casino spelare.
Upprättandet av B2B-licenskrav är bara en av flera åtgärder som svenska myndigheter introducerar för att störa den olagliga spelmarknaden. Tidigare denna månad meddelade regeringen att Spelinspektionen kommer att tilldelas ytterligare medel. Detta är ett led i att ge tillsynsmyndigheten större befogenheter att bekämpa bland annat illegalt spel.
Vad detta kommer att leda till på långsikt vet vi ännu inte pågrund av att det är en ny utveckling inom den svenska spelmarknaden. Men det är uppenbart att den svenska regeringen tar frågan om olagligt spel på allvar och vill ta kraftfulla åtgärder för att stävja denna praxis.
Flera branschanalytiker menar att detta steg av den svenska regeringen, att stärka Spelinspektionens resurser och mandat, kommer att leda till en renare och mer transparent spelindustri i Sverige. Det kommer troligen också att innebära en hårdare granskning av operatörer och leverantörer som inte följer regelverket.
Det har också funnits en hel del debatt kring huruvida dessa åtgärder kommer att påverka den svenska casinomarknadens konkurrenskraft på den globala arenan. Medan vissa menar att striktare reglering kan hämma innovation och tillväxt, tror andra att det kommer att skapa en tryggare spelupplevelse för svenska spelare.
Ett annat intressant inslag är huruvida dessa regeländringar kommer att påverka spelreklam i landet. Med strängare regler kring licensiering kan det bli svårare för icke-licensierade aktörer att marknadsföra sig på den svenska marknaden, vilket skulle kunna minska mängden av aggressiv spelreklam.
I slutändan är det uppenbart att Sverige är på väg att göra betydande förändringar inom sitt spelregelverk. Hur detta påverkar branschen och spelarna kommer att bli tydligare med tiden, men för nu verkar det som att myndigheterna är fast beslutna att skapa en säkrare och mer ansvarsfull spelkultur.